Artykuł Mojtaby Khaniana dotyczący widoczności zieleni w trakcie drogi dzieci z domu do szkoły

Ile zieleni widzą dzieci idąc do szkoły najkrótszą, najprostszą lub najbardziej zieloną drogą? Kto ma bardziej zieloną drogę do szkoły? Czy i jak status społeczno-ekonomiczny dzieci różnicuje ich drogę do szkoły? Na te i inne pytania próbuje odpowiedzieć doktorant Mojtaba Khanian w artykule pt. "Exposure to greenery during children’s home–school walks: Socio-economic inequalities in alternative routes"

Celem artykułu było określenie, na ile status społeczno-ekonomiczny dzieci wpływa na poziom "zazielenienia" ich pieszych tras z domu do szkoły. Analizę przeprowadzono dla ponad 20 tysięcy lokalizacji dzieci w wieku szkolnym w Łodzi. Wzięto przy tym pod uwagę trzy możliwe sposoby wyboru drogi do szkoły - minimalizującą dystans (trasa najkrótsza), minimalizującą poziom skomplikowania (trasa najprostsza geometrycznie) oraz maksymalizującą widoczność zieleni.

Uzyskane wyniki wskazują, że dzieci o niższym statusie społeczno-ekonomicznym mają niższy poziom "zazielenienia" drogi z domu do szkoły. Dotyczy to każdego z trzech wariantów drogi do szkoły. Nawet jeśli dziecko zdecyduje się wybrać drogę do szkoły, która maksymalizuje widoczność zieleni, to w przypadku dzieci z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym poziom "zazielenienia" drogi będzie nadal niższy niż w przypadku dzieci z rodzin o wyższym statusie społeczno-ekonomicznym.

Artykuł "Exposure to greenery during children’s home–school walks: Socio-economic inequalities in alternative routes" obublikowany został w czasopiśmie Transportation Research Part D: Transport and Environment. Autorami artykułu są: Mojtaba Khanian, Edyta Łaszkiewicz i Jakub Kronenberg.Artykuł powstał w ramach projektu NCN OPUS pn. "Dostęp dzieci do terenów zieleni w trakcie drogi do szkoły: od operacjonalizacji do aplikacji dynamicznej przestrzennie koncepcji sprawiedliwości środowiskowej" (2020/39/B/HS4/03240).

 


Materiał źródłowy i redakcja: dr hab. Edyta Łaszkiewicz